Αναζήτηση:
  ΝομοθεσίαΝομολογίαΔραστηριότητα του ΓραφείουΧρήσιμαΥπηρεσίεςΕπικοινωνία  
 

Νομολογία

Με τον όρο Νομολογία χαρακτηρίζεται η δια δικαστικών αποφάσεων ερμηνεία και εφαρμογή των Νόμων, που συνήθως λαμβάνουν το όνομα του αρμόδιου δικαστηρίου που τις εκδίδει π.χ. Νομολογία Αρείου Πάγου, Συμβουλίου Επικρατείας κ.λπ. Η νομολογία στη χώρα μας, σε αντίθεση με άλλα δίκαια (π.χ. αγγλοσαξωνικό), δεν αποτελεί άμεση πηγή δικαίου ούτε συντελεί στη διαμόρφωση δικαίου αλλά μπορεί να θεωρηθεί ως έμμεση πηγή δικαίου. Ο κάθε δικαστής είναι ελεύθερος να κρίνει προκειμένου να δώσει νομική λύση επί των υποβαλλομένων σ΄ αυτόν νομικών διαφορών, έστω και αν άλλο δικαστήριο (ακόμη και ανώτερο) έχει δώσει σε όμοια περίπτωση διαφορετική νομική λύση.

Σήμερα, στην πράξη, η νομολογία των ανωτέρων δικαστηρίων δεν παραβλέπεται, έστω και αν οι αποφάσεις τους δεν δεσμεύουν τον κατώτερο δικαστή, ο οποίος κατά κανόνα δεν παρεκκλίνει από τη νομολογία των ανωτέρων δικαστηρίων, εκτός και αν συντρέχουν αποδεδειγμένα νεώτερα στοιχεία που είχαν διαφύγει της πρότερης κρίσης. Η πάγια νομολογία συντελεί στην ομοιομορφία της απονομής δικαίου, απαραίτητης στην ασφάλεια των συναλλαγών αλλά και εγγύηση των προσφευγόντων στο δικαστήριο για επίλυση διαφοράς. Η νομολογία (ερμηνεία-εφαρμογή νόμων) δεν θα πρέπει να συγχέεται με τη νομοθεσία (σύνολο νόμων).

Στον τόπο αυτό καταχωρούνται αποφάσεις ελληνικών και αλλοδαπών δικαστηρίων (πολιτικών, ποινικών, διοικητικών), γνωμοδοτήσεις, καθώς και αποφάσεις-πράξεις δικαιοδοτικών οργάνων κ.λπ. γενικού ή ειδικού ενδιαφέροντος.


Τελευταία άρθρα Νομολογίας


Επίδομα 176 ευρώ - Προϋποθέσεις χορήγησης - Δεν το δικαιούνται όλοι ανεξαιρέτως

Άρειος Πάγος - Πλήρης Ολομέλεια 16/2015

Επίδομα 176 ευρώ - Ενιαίο μισθολόγιο - Η παροχή των 176 ευρώ δεν συνιστά προβλεπόμενη εκ του νόμου ευθεία και γενική αύξηση των αποδοχών όλων των υπαλλήλων του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ, εξομοιούμενη με μισθό, με μόνη προϋπόθεση την υπαγωγή αυτών στο ενιαίο μισθολόγιο του προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά αποτελεί ειδική παροχή μη εξομοιούμενη με μισθό και παρέχεται, εάν η Διοίκηση ασκήσει τη διακριτική της ευχέρεια, μετά συνεκτίμηση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας να εκδώσει κανονιστική πράξη, για επέκταση της χορήγησης της παροχής αυτής σε υπαλλήλους, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις που τάσσει το άρθρο 14 του Ν. 3016/2002, μία των οποίων είναι να μη λαμβάνει ο υπάλληλος άλλες πρόσθετες παροχές, ίσες ή ανώτερες του ποσού των 176 ευρώ.

Τελευταία ενημέρωση: 13 Δεκεμβρίου 2015

Συνταγματική η νέα οργάνωση των Α.Ε.Ι. (Ν. 4009/2011)

Συμβούλιο της Επικρατείας - Ολομέλεια 519/2015

Συνταγματική η νέα οργάνωση των Α.Ε.Ι., βάσει του Ν. 4009/2011, όπως αυτός ισχύει (Συμβούλια Διοίκησης, Εκλογή Πρυτάνεων, ταξινομική ψήφος, αυτοδιοίκητο κ.λπ.).

Τελευταία ενημέρωση: 5 Μαρτίου 2015

Αντισυνταγματική η περικοπή αποδοχών μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι.

Συμβούλιο της Επικρατείας - Ολομέλεια 4741/2014

Αντισυνταγματική η περικοπή των αποδοχών των καθηγητών μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. - Ο νομοθέτης επεφύλαξε διαχρονικώς στα μέλη αυτά ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείριση, με αποδοχές προβλεπόμενες ειδικώς στο νόμο, κατ’ εκτίμηση των ειδικών συνθηκών άσκησης του λειτουργήματός τους, και ύψους αναλόγου προς την σπουδαιότητα του εν λόγω λειτουργήματος, στοιχεία, τα οποία δεν ελήφθησαν υπόψη από το νομοθέτη (των Μνημονίων) κατά την περικοπή των μισθών τους, καθόσον για τους πανεπιστημιακούς λειτουργούς η ιδιαίτερη μισθολογική τους μεταχείριση απορρέει εμμέσως εκ της, υπό του Συντάγματος (άρθρο 16), αναγνωρίσεώς τους ως δημοσίων λειτουργών με ιδιαιτέρας σημασίας αποστολή, οι οποίοι είναι αναγκαίο να έχουν και ιδιαιτέρως αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα – Συναφώς, ο κοινός νομοθέτης (άρθρο 25 παρ. 1 Ν. 4009/2011) προέβλεψε ότι οι αποδοχές των καθηγητών είναι ανάλογες του λειτουργήματος που επιτελούν, της βαθμίδας που κατέχουν και του είδους απασχόλησής τους στο ίδρυμα και καθορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3205/2003, όπως εκάστοτε ισχύει - Δεν εξετάσθηκε από το νομοθέτη, κατά την περικοπή των μισθών, αν οι αποδοχές των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. παραμένουν, και μετά τις νέες μειώσεις, επαρκείς για την αντιμετώπιση του κόστους αξιοπρεπούς διαβίωσής τους και ανάλογες της αποστολής τους - Με τα δεδομένα που ίσχυαν κατά το χρόνο δημοσίευσης του Ν. 4093/2012, οι συγκεκριμένες μειώσεις των αποδοχών των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι., που επήλθαν με τον νόμο αυτό αποκλειστικά με βάση καθαρώς αριθμητικό κριτήριο, συνυπολογιζόμενες με την πλήρη κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, τις προηγούμενες μειώσεις που επεβλήθησαν διαδοχικώς επί των πάσης φύσεως επιδομάτων, αποζημιώσεων και πρόσθετων αμοιβών (Ν. 3833/2010 μείωση 12% και Ν. 3845/2010 μείωση 8%, Ν. 4002/2011 μείωση 20% ειδικού ερευνητικού επιδόματος), καθώς και άλλες μειώσεις του εισοδήματός τους με παράπλευρα νομοθετήματα της περιόδου της κρίσεως (επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με το άρθρο 29 Ν. 3986/2011, επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με το άρθρο 38 παρ. 2 περ. α΄ Ν. 3986/2011, επιβολή ειδικής εισφοράς υπέρ του Τ.Π.Δ.Υ. με το άρθρο 38 παρ. 2 περ. β΄ Ν. 3986/2011 και αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις), υπερβαίνουν, λόγω του σωρευτικού τους αποτελέσματος και της έκτασής τους, το όριο που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη, δεδομένης εξάλλου, και της αδυναμίας προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και είσπραξης των ληξιπροθέσμων φορολογικών οφειλών που απετέλεσαν, κατά τα προεκτεθέντα, έναν από τους λόγους για τους οποίους κρίθηκαν και πάλι αναγκαίες, μεταξύ άλλων, οι νέες μειώσεις στις αποδοχές των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. – Επομένως οι διατάξεις της περίπτωσης 17, της υποπαραγράφου Γ.1, της παραγράφου Γ,  του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012, με τις οποίες προβλέπονται νέες μειώσεις των αποδοχών των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι. καθώς και οι διατάξεις της υπ’ αριθμ. οικ. 2/83408/022/14.11.2012 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, με τις οποίες οι μειώσεις αυτές επιβλήθηκαν αναδρομικώς από 1.8.2012, αντίκεινται στο άρθρο 16 του Συντάγματος και την απορρέουσα από αυτό αρχή της «ιδιαίτερης μισθολογικής μεταχείρισής» τους, καθώς και προς τις αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη - Την ως άνω παραδοχή δεν δύναται να αναιρέσει ούτε η επίκληση της δυνατότητας εξωπανεπιστημιακής απασχολήσεως των μελών Δ.Ε.Π., διότι η δυνατότητα αυτή είναι απλό ενδεχόμενο που συναρτάται με κάθε συγκεκριμένη περίπτωση πανεπιστημιακού διδασκάλου και την ελεύθερη βούλησή του, διαφέρει δε ριζικώς μεταξύ των διαφόρων επιστημών, κατευθύνσεων και ειδικοτήτων, ούτως ώστε να στερείται οιασδήποτε βεβαιότητος (π.χ. τελείως διαφορετικές οι δυνατότητες μεταξύ ιατρών, νομικών, φιλολόγων, φυσικών, μαθηματικών κοκ) – Ως χρονικό σημείο επελεύσεως των αποτελεσμάτων της διαγνωσθείσης αντισυνταγματικότητας της περίπτωσης 17, της υποπαραγράφου Γ.1, της παραγράφου Γ, του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, ορίζεται ο χρόνος δημοσίευσης της παρούσας απόφασης (29-12-2014).

Τελευταία ενημέρωση: 20 Ιανουαρίου 2015
 

Κατηγορίες

  • Αθλητικά
  • Ακίνητα
  • Ατομικά Δικαιώματα
  • Αυτοκίνητα
  • Διάφορα
  • Διοίκηση-ΟΤΑ
  • Εκπαίδευση
  • Εργατικά-Ασφαλιστικά
  • Ιθαγένεια
  • Πληροφορική
 
NetLawExperts © 2010-2022 - All rights reserved
Δρ. Ιωάννης Κ. Αναγνωστόπουλος, Δικηγόρος - Ε.Ε.Π. Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Εμμανουήλ Μπενάκη 18, 10678 Αθήνα, Τηλ. 210 3836520
Powered by cybertechnics